Näin pidät hyvää huolta jaloistasi

Jalkojen hyvä hoito on erityisen tärkeää, jos kärsit jalkojen hyvinvointiin vaikuttavasta sairaudesta kuten diabeteksesta. Jalkojen huolto on kuitenkin tärkeää meille kaikille, etenkin kun vuosia kertyy mittariin ja jalat iän myötä rasittuvat helpommin kuin nuorena.

Kokosimme tähän muutaman vinkin, joiden avulla pidät jalkasi terveinä ja hyvinvointisina.

1. Pese ja kuivaa jalkasi päivittäin

Pese ja kuivaa jalkasi joka päivä, myös varpaan välit. Pesu haalealla vedellä riittää hyvin silloin kun jaloissa ei ole näkyvää likaa ja pestään vain hiki, hilseily ja sukkien nukka pois.  Likaisten jalkojen pesuun tarvitaan pehmeä harja ja saippuaa tai nestesaippuaa. Ihon pesuun voi käyttää nestesaippuaa, pesunestettä tai suihkusaippuaa, jonka pH on noin 5,5 ja johon on lisätty hiukan glyserolia tai muita rasvoja ettei iho kuivu (esimerkiksi Sebamed®, Lactacyd®, Avecyd®). Kuivaihoisille vaihtoehtona on myös voidepesu apteekista saatavalla perusvoiteella. Voit halutessasi kysyä meiltä lisävinkkejä jalkojen puhdistamisesta ja hyvistä puhdistusaineista.

Tarkista samalla varpaiden välien kunto. Käytä peiliä apuvälineenä jos et muuten näe varpaiden väliin. Pesun jälkeen jalat tulee kuivata huolella, eikä varpaanvälejä tule taaskaan unohtaa.

2. Voitele jalat niille tarkoitetuilla voiteilla

Pidä iho ehjänä ja kimmoisana rasvaamalla jalat, mutta ei varpaan välejä. Ehjä ja joustava iho ennaltaehkäisee haavaumia ja on paras puolustusmekanismi infektioita vastaan. Erityisen tärkeää tämä on diabeetikoille, koska pienikin haava saattaa olla tulehdusriski. Jalkojen terveyshoitola Hohenthal suosittelee lämpimästi CCS jalkavoidetta, jonka sisältämä karbimidi pehmentää kovettumia ja eukalyptus virkistää jalkoja. Voidetta voit ostaa hoitolastamme!

Liian kova hankaus voi rikkoa varvasvälien ohuen ihon. Kuivauksen yhteydessä on luontevaa tarkastaa jalkapohjien ihon sekä varvasvälien ja kynsien kunto. Huolellinen kuivaus ja jalkojen tuuletus estävät varvasvälien hautumista ja jalkasilsan syntymistä. Kuivauksen yhteydessä on hyvä harjoittaa varvasjumppaa.

3. Jos jaloissa on kovettumia, hankaumia tai haavoja

Yleisimmät kovettuman aiheuttajat ovat pienet ja jalkaterveyttä heikentävät kengät, jalkaterän ja varpaiden asentovirheet, ylipaino sekä kuiva iho. Kovettumien sijainnista voi päätellä jalkaterien luiden rakennetta, toimintoja ja virheasentojen kehittymistä sekä kenkien sopivuutta. Rasvaamisen avulla kovettuma pysyy pehmeänä ja joustavana.

Kovettuma-alueiden hieronta, noin kymmenen ympyrän muotoista painallusta aluetta kohti, tehostaa voiteen imeytymistä. Oikeankokoiset ja jalkaterveyttä edistävä kengät ja sukat ehkäisevät kovettuman pahenemista. Varo metalliraspin, jalkahöylän tai muiden mekaanisten laitteiden käyttöä, sillä ne voivat aiheuttaa ihon rikkoutumisen ja sen myötä tulehdusvaaran. Hankalat kovettumat kannattaa hoidattaa jalkojenhoitajalla. Kysy meiltä lisää kovettumien hoidosta tai varaa aika niiden poistamiseen.

Jalkahaavat tulee aina hoitaa huolella, etenkin diabeetikoiden, joilla haavat ovat yleisiä. Terveissä jaloissa pienet nirhaumat voi hoitaa apteekkituottein ja hyvällä hygienialla, mutta diabeetikon tulee aina hakeutua ammattilaisen hoidettavaksi.

Tulehdusriskin vuoksi kaikenlaiset ihoa syövyttävät aineet (mm. känsälaastarit ja geelit), kosteutta läpäisemättömät laastarit ja ihoa suojaavat kelmut (mm. keinoiho) sekä omatoiminen känsien repiminen ja hiominen eivät ole suositeltavia.

4. Hyvät sukat ja kengät

Kiinnitä huomiota mukaviin sukkiin ja kenkiin. Käytä tuki- tai hoitosukkia etenkin, jos olet istuma- tai seisomatyössä. Pue sukat heti aamulla. Sukan paine tehostaa pohjelihaspumppua sekä laskimoiden ja imuteiden toimintaa. Oikeankokoiset hyvät kengät ovat paras keino jalkavaurioiden ehkäisyssä ja hoidossa. Kenkien tulee olla sopivan kokoiset ja käyttötarkoituksen mukaiset. Säästä korkokengät juhlamenoihin ja käytä muulloin jalkoja helliviä kenkiä. Saat meiltä hyviä vinkkejä juuri sinulle sopivista sukista ja kengistä, jalat kun ovat aina jokaisella yksilölliset.

Ole meihin yhteydessä, jutellaan lisää!

 

Jalkojen Terveyshoitola Hohenthal

Vuorelankulma 2, Kotkansaari

Puhelin

p. 050 465 9390

Sähköposti

susanna.hohenthal (at) gmail.com